O Γιάννης Στουρνάρας και η εμπειρία του στο υπουργείο Ανάπτυξης


»Έπρεπε τα πάντα να ξεκινήσουν από την αρχή…»

Του Ηλια Mαγκλίνη- Καθημερινή

Δεν ακούστηκε καθόλου καταπτοημένος ο κ. Γιάννης Στουρνάρας από το γεγονός ότι δεν υπουργοποιήθηκε. Θυμίζουμε ότι έως και την τελευταία στιγμή, φερόταν να συνεχίζει στο υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο είχε αναλάβει εδώ κι ένα μήνα περίπου ως υπηρεσιακός υπουργός. Τελικώς, επιστρέφει στα αγαπημένα του λημέρια, στον ΙΟΒΕ, έχοντας ζήσει, έστω και για λίγο, από πρώτο χέρι τι σημαίνει Δημόσια Διοίκηση. «Κατά την άποψή μου, η κυβέρνηση Πικραμμένου ήταν μια κυβέρνηση αρίστων», λέει ευθέως. Γιατί; Διότι «σε ένα μήνα κατόρθωσε πολλά και η συνεργασία μεταξύ των υπουργών υπήρξε άψογη. Σε ό,τι με αφορά, αυτό το έζησα με τις περίφημες έξι επενδύσεις που ολοκλήρωσε το υπουργείο Ανάπτυξης. Την επένδυση του χρυσού στη Βόρεια Ελλάδα και τις πέντε επενδύσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην υπόλοιπη Ελλάδα και στην Κρήτη. Μιλάμε για 7 δισ., με πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας».

Εξαιτίας γραφειοκρατικών δυσχερειών, το πρότζεκτ αυτό είχε ήδη ξεκινήσει από την κυβέρνηση Παπαδήμου, αλλά δεν ολοκληρώθηκε. «Επρεπε όλο το πράγμα να πάει από την αρχή. Οι συναρμόδιοι υπουργοί υπέγραψαν με το που τους το ζήτησα. Ναι μεν έγινε η απαραίτητη μελέτη του νομικού συμβούλου κάθε υπουργού, υπήρχε όμως βαθιά εμπιστοσύνη του ενός προς τον άλλο και η όλη διαδικασία ακολούθησε αυτήν του fast track». Τι ακριβώς όμως έφταιξε και οι υπογραφές «κόλλησαν» επί κυβερνήσεως Παπαδήμου; «Ενώ είχε εγκριθεί από εκείνο το υπουργικό συμβούλιο, χρειάστηκαν τριάντα ημέρες για να καθαρογραφεί η απόφαση. Αναιτιολόγητα χάθηκαν πολλές μέρες. Οταν πήγε η τελική απόφαση να πάρει το απαραίτητο ΦΕΚ, έπεσε η κυβέρνηση Παπαδήμου. Δεν πήρε ΦΕΚ, κατά συνέπεια, ακυρώθηκε. Οταν λοιπόν ανέλαβα τα καθήκοντά μου, οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου μού είπαν ότι έπρεπε όλο αυτό να γίνει από την αρχή, να υπογραφεί από τους έξι συναρμόδιους υπουργούς. Τους πήρα όλους τηλέφωνο και τους εξήγησα τι είχε συμβεί. Οι άνθρωποι υπέγραψαν αμέσως».

Πρότζεκτ μάνατζερ

«Ταυτόχρονα, όρισα τον κ. Φώτη Γκουρμούζη, έναν ικανότατο σύμβουλο, ως πρότζεκτ μάνατζερ, όπως κάνουμε στον ιδιωτικό τομέα. Του ανέθεσα να πάρει όλο το πρότζεκτ πάνω του και να πάει από υπουργικό γραφείο σε υπουργικό γραφείο και να εξηγήσει περί τίνος πρόκειται στους νομικούς συμβούλους, να το πάει στο ΦΕΚ και να μου φέρει το μπλε χαρτάκι του ΦΕΚ. Μέσα σε τέσσερις ημέρες είχε τελειώσει. Δεν ακολούθησα, δηλαδή, τις παραδοσιακές, συμβατικές ενδοϋπηρεσιακές οδούς. Είναι ένα καλό παράδειγμα για το μέλλον αυτό, ειδικά για μεγάλα πρότζεκτ: εναποθέτεις σε κάποιον να το αναλάβει από το μηδέν και να το ολοκληρώσει. Ενας πρέπει να έχει την ευθύνη και ο υπουργός την άμεση εποπτεία».

Τι βρήκε όμως στο υπουργείο Ανάπτυξης όταν ο κ. Στουρνάρας ανέλαβε τα καθήκοντά του; Ποια εικόνα αποκόμισε από αυτή του την επαφή με το Δημόσιο και τι πιστεύει ότι πρέπει από ’δω και πέρα να γίνει; «Βρήκα μια φλόγα να σιγοκαίει. Ανθρώπους με μόρφωση, με όραμα, που θέλουν να γίνουν αλλαγές – αλλά φοβισμένους. Οπως επίσης βρήκα ανθρώπους οπισθοδρομικούς, κρατικοδίαιτους, που δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα, ακόμα και σε επίπεδο γενικών γραμματέων. Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει δεκαπέντε γενικούς γραμματείς – δεν είναι όλοι κατάλληλοι για τη θέση αυτή. Είναι πρόβλημα τόσο ως ικανότητα όσο και ως νοοτροπία.

Αυτή η αρνητική πλευρά υπερισχύει στον δημόσιο τομέα μονάχα όταν η πολιτική ηγεσία δεν έχει τη βούληση να ενθαρρύνει και να βοηθήσει εκείνους που επιθυμούν τις αλλαγές.

»Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι ένα σύγχρονο Δημόσιο ασκεί τρία πράγματα: στρατηγική, εποπτεία και ρυθμίσεις. Για να γίνουν αυτά τα τρία χρειάζονται άνθρωποι υψηλού επιπέδου. Το ελληνικό Δημόσιο διαθέτει τέτοιες μονάδες, αλλά διαθέτει και ανθρώπους που δεν χρειάζονται πια. Θα πρέπει με μια διαδικασία που να έχει και κοινωνική διάσταση, να δούμε πού υπάρχουν θέσεις για τους ανθρώπους αυτούς. Διότι δεν χρειάζεται να βρίσκονται στην κεντρική διοίκηση όλοι. Πλέον απαιτούνται ολιγομελή σχήματα».

Εύκολο να τα λέει κάποιος αυτά όταν δεν έχει το βαρίδι του πολιτικού κόστους, ένα πλεονέκτημα που είχε βεβαίως η υπηρεσιακή κυβέρνηση Πικραμμένου. «Πράγματι, έτσι είναι. Και δεν είχαμε κανέναν ανταγωνισμό μεταξύ μας. Αλλά γι’ αυτό πρέπει κάποτε τα κόμματα να συμφωνήσουν ώστε να πάμε σε μια διαδικασία όπου οι βουλευτές δεν θα είναι υπουργοί. Ο βουλευτής που υπουργοποιείται θα πρέπει να παραιτείται από βουλευτής. Πρέπει να διαχωριστεί η νομοθετική από την εκτελεστική εξουσία».

Σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα, το υπουργείο Ανάπτυξης είναι στρατηγικό υπουργείο και έχει, επιπλέον, μιαν ιδιαιτερότητα: διαχειρίζεται το ΕΣΠΑ, «το οποίο, δυστυχώς δεν πάει πολύ καλά και πρέπει να το επιταχύνουμε. Οταν έχεις το ΕΣΠΑ δεν έχεις το δικαίωμα να μη συντονίζεσαι με τα άλλα υπουργεία, να μη συντονίζονται οι διάφορες υπηρεσίες, η κεντρική διοίκηση με την περιφέρεια. Για να προλάβουμε το φετινό ΕΣΠΑ πρέπει να υπάρξει ένας επιθετικός συντονισμός μεταξύ υπουργείων και υπηρεσιών. Το προσωπικό υπάρχει, αλλά πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις υπηρεσίες. Εχει ελπίδα αυτή η χώρα, αρκεί η πολιτική εξουσία να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Τι σημαίνει αυτό επί του πρακτέου; Να εμπνεύσουν τις υπηρεσίες και να τις αφήσουν να δουλέψουν».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: