»Χίλιες και μια νύχτες» τουρκικές, παραδίδουν μαθήματα ηθικής στην ελληνική κοινωνία!


Σαπουνόπερα με Τούρκους όμορφους επιχειρηματίες  και τουρκάλες εργαζόμενες, που στέκονται σαν λιοντάρια στο πρόβλημα υγείας των παιδιών τους, έχει καθηλώσει εκτός από την Τουρκία και όλα τα υπόλοιπα Βαλκάνια.

Το σίριαλ ‘Χίλιες και Μια Νύχτες’ ,που προβάλλεται στην ελληνική τηλεόραση από τον ANT1 ,εκτός από ωραία γυρίσματα και ντεκόρ,γοητευτικούς και όμορφους ηθοποιούς,δίνει και μαθήματα ηθικής στην ελληνική κοινωνία, πράγμα σπάνιο στις μετά Φώσκολον ελληνικές τηλεοπτικές παραγωγές!

Διαβάστε για τα θετικά πρότυπα που περνά το τουρκικό σίριαλ από την στήλη της Πόπης Διαμαντάκου στα ΝΕΑ.

Της Πόπης Διαµαντάκου απο τα  ΝΕΑ

Στις καλές και επιτυχηµένες σαπουνόπερες ούτε οι ρόλοι ούτε οι ενδυµατολογικές επιλογές είναι τυχαίες, εξ ου και τα παντοφλάκια στις «Χίλιες και µία νύχτες» έχουν κι αυτά τη σηµασία τους

Στην αρχή, µας φάνηκε αστεία η σκηνή. Εµπαιναν στη βίλα – παλάτι µε τα ακριβά κοστούµια τους και το πρώτο που έκαναν ήταν να βγάλουν το ακριβό µοκασίνι για να φορέσουν παντοφλάκια. Αφεντικά και …υπηρετικό προσωπικό στις «Χίλιες και µία νύχτες» φορούν παντόφλες. Οχι όλοι, οι ζάπλουτοι µε λαϊκή καταγωγή, οι έµποροι, γιατί οι αστοί έχουν πιο ευρωπαϊκές συνήθειες. Βλέποντας τον γερο-Ελβιάογλου να αστράφτει και να βροντάει κατά του άσωτου γιου του φορώντας παντοφλάκια, µας ήρθε στο µυαλό ένας δικός µας «ήρωας µε παντούφλες». Αλλά εκείνος ήταν από τους ασπρόµαυρους της εγχώριας παράδοσης που σφράγισαν µε έξοχες ερµηνείες ρόλους – σταθµούς οι οποίοι σηµατοδότησαν το πέρασµα αυτού του τόπου από τις παραδοσιακές αξίες στο ξεχάρβαλο ενός θολού, λαµογιάρικου µοντερνισµού.

Ο χαρακτήρας του Τούρκου µε παντόφλες κάθε άλλο παρά ηρωικός είναι, συµβολίζει όµως, όπως και καθένας από τους πρωταγωνιστικούς της σαπουνόπερας καίριους µύθους της σύγχρονης Τουρκίας. Φαντάζεται κανείς ότι το σουξέ του τουρκικού σαπουνιού «Χίλιες και µία νύχτες» είναι τυχαίο; Οτι το οφείλει στα γαλανά µάτια του Ονούρ ή στη µελαχρινή, απέριττη οµορφιά της Σεχραζάτ; Κάθε άλλο. Πρόκειται για ένα από τα πιο έξυπνα σαπουνοπερικά σενάρια, όπου οι καθιερωµένοι µύθοι των σειρών του είδους διαπλέκονται ιδανικά µε τις τουρκικές παραδόσεις και κυρίως µε τους µύθους στους οποίους βασίστηκε το όραµα της ερντογανικής ανάκαµψης της χώρας υπό την σκέπη του Διεθνούς Νοµισµατικού Ταµείου.

Σειρά γυρισµένη τέσσερα χρόνια πριν, όταν η Τουρκία βρισκόταν υπό τον πλήρη έλεγχο του ΔΝΤ, βλέπουµε µε πόση σπουδή επιχειρεί να συνθέσει την εικόνα µιας σύγχρονης χώρας που διατηρεί τα υγιή στοιχεία της παράδοσης και τα παντρεύει µε τα σηµαντικότερα για την πρόοδό της από τη σύγχρονη εποχή.

Vodpod videos no longer available.

Ο πλούτος συνδυάζεται µε την παράδοση, η επιτυχηµένη επιχειρηµατικότητα έχει τη σφραγίδα της οικογενειακής επιχείρησης, όπου θεµατοφύλακες των οικογενειακών αξιών είναι δύο γυναίκες, οι µανάδες των κληρονόµων. Η Μπινιάπι είναι η εταιρεία του τουρκικού µέλλοντος, µια µεγάλη κατασκευαστική, της οποίας τα αφεντικά είναι κληρονόµοι, οι κολλητοί Ονούρ και Κερέµ, δεύτερη γενιά του πλούτου, σπουδασµένοι και ικανοί. Είναι αυτοί που µπολιάζουν την παράδοση µε τον ευρωπαϊκό κοσµοπολιτισµό.

Ο αυτοδηµιούργητος, λαϊκός γερο-Ελβιάογλου µε τα γουναράδικα και τη βυρσοδεψία, από την άλλη, προσκολληµένος στην παράδοση, αντιµετωπίζει τα προβλήµατα που του προκαλεί η συναισθηµατική δυσκινησία του. Δεν συγχώρεσε τον πρωτότοκο γιο του που παντρεύτηκε µιαν ανεξάρτητη αρχιτεκτόνισσα, τη Σεχραζάτ, κι έχασε έτσι την επαφή µε τον εγγονό του. Πίεσε τον δεύτερο γιο του να παντρευτεί ένα κορίτσι από φτωχή τουρκική επαρχία και εκείνο αποδείχτηκε παραδόπιστο όπως µπορεί να συµβεί σε ανθρώπους άµαθους στον εξωφρενικό πλούτο, που σέρνουν την ανασφάλεια της φτώχειας.

Μνηµείο κατασκευής κοινωνικών προτύπων

Ολο αυτό θα µπορούσε να θυµίζει Ελλάδα του ‘50 και ασπρόµαυρο σινεµά, αν εξαιρέσει κανείς όµως τους ρόλους των νέων γυναικών που απέχουν µακράν ακόµη και από τους µουσουλµανικούς µύθους, καθώς ως ιδανικό προβάλλεται το µοντέλο της γυναικείας ανεξαρτησίας, της µόρφωσης και της αυτοπεποίθησης που προσφέρει η εργασιακή αναγνώριση. Οσο για αυτό το τελευταίο, το τουρκικό τηλεσαπούνι βάζει κάτω και την πιο «προοδευτική» δυτική σαπουνόπερα, καθώς δεν υπάρχει τιµίως εργαζόµενη γυναίκα που να µην απολαµβάνει την αποδοχή και την αναγνώριση των αφεντικών της. Οι καλύτερες ανέρχονται στην ιεραρχία, βραβεύονται, παίρνουν µέρος στις συσκέψεις για σοβαρές αποφάσεις και χωρίς να χρειαστεί να δολοπλοκήσουν απολαµβάνουν την εκτίµηση και την προσοχή όλων. Απίστευτο; Ισως αυτό ακριβώς να είναι ακόµη ένα στοιχείο της επιτυχίας της σειράς, της οποίας η σαπουνοπερική αφήγηση είναι απλώς το πρόσχηµα, το «αγκίστρι» για το κοινό.

Στην πραγµατικότητα αποτελεί ένα οπτικοακουστικό µνηµείο κατασκευής θετικών κοινωνικών προτύπων και µηνυµάτων για τον τουρκικό λαό, κατά την παράδοση της αµερικανικής οπτικοακουστικής βιοµηχανίας όταν διαµόρφωνε τα πρότυπα της αµερικανικής υπερδύναµης (θετικά, ισχυρά ανδρικά πρότυπα, γυναίκες πιστές στις οικογενειακές παραδόσεις, θρίαµβος του καλού κ.λπ). Τα πασουµάκια εποµένως στα πόδια των πλουσίων Ελβιάογλου δεν υπακούουν απλώς σε ένα παραδοσιακό dress code, είναι µια πολύ προσεκτική επιλογή της παραγωγής.

Στήλη »Φαινόμενα» απο τα ΝΕΑ.

Advertisements

6 Σχόλια to “»Χίλιες και μια νύχτες» τουρκικές, παραδίδουν μαθήματα ηθικής στην ελληνική κοινωνία!”

  1. Mαρία δεν είμαι η κυρία Διαμαντάκου και θα συμφωνήσω μαζί σου ότι οι καλές ελληνικέ ς σειρές λέιπουν απο την τηλεόρασή μας.
    Εγώ δεν έγραψα για όλες τις τουρκικές και ξένες σαπουνόπερες, αλλά για την συγκεκριμένη, που νομίζω ότι έιναι καλογυρισμένη και χωρίς να ‘ειναι συντηριτική περνά και κάποιους κώδικες ευγένειας και ηθικής που χαρακτήρίζουν τον τουρκικό λαό.
    Αυτά τα λίγα!

  2. Λυπάμαι αλλά δεν θα συμφωνήσω με το παραπάνω άρθρο.
    Οι καλές ελληνικές σειρές είναι πλέον ένα είδος προς εξαφάνιση, ενώ σε πάρα πολλές σειρές που παίζονται τώρα το γυμνό και το ωμό σεξ προσπαθούν να καλύψουν τα κενά των κάκιστων σεναρίων και σκηνοθεσίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η τούρκικες σειρές είναι καλές….
    Είδα στο youtube (επειδή βλέπω ελάχιστα τηλεόραση τα τελευταία χρόνια) ένα απόσπασμα από μία τούρκικη σειρά που προβάλεται στα ελληνικά μέσα έτσι για να δω επιτέλους τί είναι αυτό το φαινόμενο. Είδα μία σκηνή με μία ομορφη γυναίκα η οποία κοιμήθηκε με έναν όμορφο άντρα ο οποίος θα παντρευόταν μία άλλη. Τίποτε πρωτότυπο σ’ αυτό. Όσο για την σκηνοθεσία και την ηθοποιία θα έλεγα ότι είναι κάτω του μετρίου. Ως εδώ καλά όμως.
    Εκεί που γούρλωσα κυριολεκτικά τα μάτια ήταν όταν είδα τη γυναίκα να επιστρέφει στο σπίτι και να την πλακώνουν στο ξύλο οι δικοί της γιατί κάπου ξενοκοιμήθηκε τη νύχτα. Εάν αυτή κυρία Διαμαντάκου είναι η καλύτερη θέση της τουρκάλας γυναίκας στην κοινωνία σε σχέση με τα αμερικάνικα πρότυπα… τότε τύφλα να χει το sex and the city!
    Όσο για τη μοντέρνα Τουρκία… μέσα σε φαντεζί ουρανοξύστες, σπίτια και γραφεία των δυτικών της παραλίων διαδραματίζονται σκηνές από ελληνικές ταινίες του 1950 . Στα βάθη δε αυτής της χώρας διαδραματίζονται πολύ χειρότερες σκηνές και χωρίς το φαντεζί περιτύλιγμα.
    Τέλος, οι ηθικές αξίες και οι αρχές είναι προϊόντα πολλών παραμέτρων, και οπωσδήποτε όχι μίας σαπουνόπερας αμερικάνικης , τούρκικης ή ελληνικής….

  3. Αυτο το εργο εχει σπασει καθε ρεκορ ειναι τελειο και απεριγραπτο αυτα!

  4. θα συμφωνησω ακι εγω απολυτα…τα τουρκικα σειριαλ δεν περιεχουν καμια ακαταλληλη σκηνη,τα παθιασμενα φιλια ειναι περιορισμενα, ομως η αποδοση των συναισθηματων ειναι μοναδικη..το 1001 νυχτες ειναι μια σειρα που μπορει να δδει ολη η οικογενεια χωρις τον φοβο οτι αναπασα στιγμη θα ξεπροβαλλει μια πολυ ακαταλληλη σκηνη.τα ελληνικα σειριαλ ακομη και στις 7 το απογευμα ειναι γεματα τετοιες σκηνες..κριμα που οι ελληνες σεναριογραφοι δεν καταλαβαινουν οτι εχουμε κουραστει απο τετοια θεαματα..το 1001 νυχτες ειναι πολυ πολυ προσεγμενη δουλεια..απο την μουσικη υποκρουση μεχρι τα ρουχα των πρωταγωνιστων…

  5. Ανώνυμε έχεις δίκιο! Αν λάβεις δε υπόψη σου εκτός απο τους χυδαίους διαλόγους στα υπόλοιπα σίριαλ που προβάλονται στην ελληνική τηλεόραση και το χάλι που επικρατεί στις ενημερωτικές και λοιπές ψυχαγωγικές εκπομπές , τότε τό τουρκικό σίριαλ θα πρέπει να φαντάζει βάλσαμο.
    Χυδαίες δεν έιναι μόνο οι εικόνες σεξ που προβάλονται το μεσημέρι!
    Χυδαίότητα υπάρχει και στην εμφάνισή τους,στην τηλεπαρουσίαση τους,στην αδυναμία τους και την έλλειψη τρόπων όταν παρουσιάζουν κάτι χωρίς να γνωρίζουν το ρεπορτάζ και την ορολογία του!
    Τόσο χυδαίοι, φτωχοί, και ξεφτίλες ακούγονται!

  6. Συμφωνώ απόλυτα με το παραπάνω άρθρο. Και επιτέλους αυτή η σειρά έχει και λίγο ήθος. Βαρεθήκαμε να βλέπουμε σκηνές σεξ μέρα μεσημέρι. Μπορεί να υπάρχει και συναίσθημα χωρίς να βγάζει κανείς τα ρούχα του όλη την ώρα!! Έλεος πια! Καθαρή τηλεόραση μου φέρνει στο νου αυτή η τουρκική σειρά. Κάτι που μπορούμε να δούμε με τα παιδιά μας χωρίς γυμνό, βρισιές και σεξουαλικά υπονοούμενα!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: