Ή εξέλιξη των μετεωρολογικών δελτίων στην TV.


gemglbpr_amer_12_panel1

Συνήθως οι  τηλεθεατές αμέσως μετά τα κεντρικά δελτία ειδήσεων που  παρακολουθούν,  περιμένουν να ακούσουν με ενδιαφέρον και τά  μονόλεπτα η έστω ολιγόλεπτα δελτία της ΕΜΥ για τον καιρό.
Όλα τα κανάλια ακόμη και τα πολύ μικρά αφιερώνουν τηλεοπτικό χρόνο στα δελτία καιρού.

weather-channel1
Τά περισσότερα έχουν και ξεχωριστούς παρουσιαστές  να  τα παρουσιάζουν, ενώ όσα δέν έχουν παρουσιαστές γιά τόν καιρό, τόν εκφωνούν voice over οι ίδιοι οι κεντρικοί παρουσιαστές.
(Voice Over καιρικό: Mία εικόνα video με έναν χάρτη να παίζει σέ όλη τήν οθόνη και η ενημέρωση γιά τόν καιρό νά γίνεται από τούς ίδιους τους παρουσιαστές.)
Είναι εκπληκτικό τό πόσο άλλαξε η προβολή ενός δελτίου καιρού στην τηλεόραση τα τελευταία 60 χρόνια.
Δορυφόροι και βαρομετρικά συστήματα πλέον δίνουν μια πιο σαφή εικόνα της γης από ψηλά, ερευνητικά κέντρα
 μετράνε καθημερινά στους πόλους τής γης  κάνοντας δυνατές τις προγνώσεις για τους ερευνητές και μετεωρολόγους, ακόμη και σε βάθος χρόνου.

_geo

Στό ξεκίνημα τους τα μετεωρολογικά δελτία έπασχαν από κουραστική πολυλογία και ακατανόητους επιστημονικούς όρους κάθε φορά που χρειαζόταν οι επιστήμονες της εθνικής μετεωρολογικής υπηρεσίας να πληροφορήσουν για τα καιρικά φαινόμενα.
(Θα θυμάστε οι λίγο μεγαλύτεροι τούς αληθινούς μετεωρολόγους νά σπικάρουν ομολογουμένως με ένα αρκετά βαρύ ύφος τα δελτία καιρού στην κρατική ΕΡΤ και στα υπόλοιπα δίκτυα στα πρώτα χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης

Ο καιρός όμως σαν τηλεοπτικό προϊόν έχει το ειδικό ενδιαφέρον του και την εμπορικότητά του.
Με τον καιρό λοιπόν μετεξελίχθηκε και ό ίδιος ο τηλεοπτικός καιρός σε ένα κομμάτι της show biz για να μπορέσει να προσελκύσει περισσότερους τηλεθεατές και μεγαλύτερο κομμάτι στην πίτα των διαφημίσεων.
Χαρακτήρες καρτούν, ζωάκια, εντυπωσιακά κοστούμια και βεβαίως η προσθήκη γραφικών με την χρήση των σπέσιαλ εφέ ενσωματώθηκαν στον καιρό, πρώτα από τήν αμερικανική τηλεόραση και ύστερα απο τους υπολοίπους για να τονωθεί το ενδιαφέρον των θεατών και να αυξηθεί η τηλεθέαση.

Τό WNBC πριν τέσσερις δεκαετίες χρησιμοποίησε στα δελτία του έναν χαρακτήρα μουστακαλή με το όνομα Uncle Wetherbee που μαζί με τον μετεωρολόγο Τex Antoine ενημέρωναν τους τηλεθεατές για τον καιρό.


wethbee

Uncle Wetherbee

Αναλόγως των καιρικών συνθηκών λοιπόν, το καρτούν φορούσε γυαλιά ηλίου σε ημέρες ηλιοφάνειας και καπέλο με κασκόλ καθε φορά που ο καιρός  ήταν βροχερός.

Τα μετεωρολογικά δελτία ξεκίνησαν να εκφωνούνται γιά πρώτη φορά πρίν από εξήντα οκτώ χρόνια στο ραδιόφωνο και την αμερικανική τηλεόραση.
Τόν Οκτώβριο του 1941 το WNBT, πρόδρομος του τωρινού WNBC έβγαλε στόν αέρα το πρώτο τηλεοπτικό δελτίο καιρού, με τον χαρακτήρα καρτούν Woolly Lamb να πληροφορεί γιά τις καιρικές συνθήκες, στίς μόλις 6000 τηλεοπτικές συσκευές που είχαν τότε αγοραστεί στήν Αμερική.
Μετά τον Β’Παγκόσμιο Πόλεμο και αφότου η τηλεόραση στήν Αμερική έκανε τό μεγάλο μπαμ με τόν αριθμό αγορασμένων συσκευών να ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια τηλεοράσεις, κατέφθασαν στά κανάλια για να παρουσιάζουν τα δελτία καιρού και τα λεγόμενα ‘’weather girls».
Όπως αναφέρει το περιοδικό TIME σε ένα παλιό του άρθρο το 1968, τα κορίτσια αυτά εισέβαλαν σέ ένα αντικείμενο που δέν τό γνώριζαν, έχοντας όμως ώς πολύτιμο εφόδιο »το εμπρόσθιο γυναικείο τους σύστημα καλυμμένο με ένα ελκυστικό φουστάνι, και ένα σχεδόν αισθησιακό σπικάζ που να περιγράφει τόν καιρό.»

Είναι χαρακτηριστική συνεχίζει στό άρθρο του το TIME, η παιχνιδιάρικη περιγραφή της μοντέλς Τeddy Thurman, κάθε φορά που εκφωνούσε τον καιρό υποτίθεται ευρισκόμενη πίσω από μιά κουρτίνα μπάνιου με το νερό να ακούγεται να τρέχει και μιά γλυκιά μουσική υπόκρουση χαλί, στην ραδιοφωνική συχνότητα του ΝBC.

brtt

Τeddy Thurman

Έπαιζε με ένα γεμάτο με υπονοούμενα σπικάζ για τους ακροατές της η Thurman λέγοντας πως η θερμοκρασία στο Μανχάταν και την Νέα Υόρκη είναι 46 βαθμοί Φαρενάιτ και η δική της »36-26-36″.
Ενα σέξι λογοπαίγνιο με τίς 90-60-90 ιδανικές γιά μια γυναίκα διαστάσεις της, σε αμερικανικά όμως νούμερα.
Η εκφώνηση του καιρού από την Τeddy Thurman για τήν ραδιοφωνική εκπομπή του NBC ‘’Μόνιτορ» στις αρχές τις δεκαετίας του 50,ουσιαστικά ήταν ο προάγγελος για το τι θα επακολουθούσε στα 50’s με την επιλογή να παρουσιάζουν δελτία καιρού τα λεγόμενα Weather Girls.

Tώρα άν αυτές οι επιρροές ευθύνονται και γιά την κωμική  χαζοσέξυ μορφή πού έχουν πάρει μερικά σημερινά δελτία καιρού στις τηλεοράσεις ανά τον κόσμο, αυτό δεν το ξέρω.
(Ημίγυμνες παρουσιάστριες και υπερ -εκφραστικοί  υπερ-εκδηλωτικοί παρουσιαστές στην Ανατολική Ευρώπη το Μεξικό και τελευταία στην πατρίδα μας την Ελλάδα σέ μία αστεία  σχεδόν κωμική έκδοση των δελτίων του καιρού)

mayte-carranco

Latino weather girl

Η πρώτη που παρουσίασε τηλεοπτικό δελτίο καιρού στην Αμερική ήταν η 26χρονη Carol Reed.
Η Reed ντεμπουτάρισε στον αέρα για πρώτη φορά το 1952 και για 12 σχεδον χρόνια αντίκριζε τις κάμερες του WCBS στην Νέα Υόρκη τελειώνοντας την εκφώνηση της απευθυνόμενη στους Αμερικανούς τηλεθεατές με τήν φράση»have a happy‘‘.
(Χαζοχαρούμενο μοτό σαν κι αυτό που κλείνει και η Πετρούλα τον καιρό στο μοδάτο νεανικό δελτίο του Στάρ.)
Εξ’αιτίας της τεράστιας επιτυχίας της Reed περισσότερα από 466 δίκτυα αποφάσισαν να υιοθετήσουν την τακτική της πρόσληψης weather girls στα δελτία τους και όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ένα σχετικό δημοσίευμα των nytimes για τα τηλεοπτικά δελτία καιρού η ανόητη αυτή πρακτική κράτησε μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 60.

weather2

Αυστραλή μοντέλα σε ρόλο weather girl  στα 70s

Από το 60 και μετά τά τηλεοπτικά μετεωρολογικά δελτία, άρχισαν να τα εκφωνούν επαγγελματίες μετεωρολόγοι.
Ο Don Kent στην Βοστώνη,ο Louis Allen στην Ουάσιγκτον και ο Francis Davis στην Φιλαδέλφεια υπήρξαν οι πρώτοι επιστήμονες παρουσιαστές τηλεοπτικών δελτίων καιρού.
Στην δεκαετία του 70 και στα πλαίσια ενός ακόμη βήματος εξέλιξης τής τηλεοπτικής γλώσσας αποφασίστηκε πώς οι παρουσιαστές των μετεωρολογικών δελτίων θα πρέπει να δείξουν πως ανήκουν στην ευρύτερη ομάδα των συντακτών και παρουσιαστών ενός δελτίου ειδήσεων,και να συνομιλήσουν μέ άνεση στο πλατό με τούς συναδέλφους τους ώστε να δημιουργηθεί μια ακόμη πιο ζεστή οικεία ατμόσφαιρα στον τηλεθεατή.

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας στίς αρχές της δεκαετίας του 80 και η εκτόξευση γεωστατικών δορυφόρων στο διάστημα, έδωσε και έναν άλλον αέρα στην μετεωρολογία και τα τηλεοπτικά δελτία καιρού.
Οί μετεωρολόγοι είχαν πλέον την ικανότητα να συνθέσουν τίς φωτογραφίες με την πορεία των σύννεφων που έρχονταν κάθε μισή ώρα απο τον δορυφόρο και να κάνουν πιό ακριβή την πρόγνωση για τον καιρό.
Στην τηλεόραση οι φωτογραφίες αυτές αξιοποιήθηκαν και με την ανάπτυξη των κομπιούτερ και των προγραμμάτων  σταδιακά οι χάρτινοι χάρτες με τις πινέζες αντικαταστάθηκαν από σύγχρονα ολοκληρωμένα γραφικά και animation  που αναπαριστούν πιστά ακόμη και την κίνηση των ανέμων.

Τό 1982 ο John Coleman ένας συντάκτης που παρουσίαζε στο»Good Morning America» επί πέντε χρόνια πληροφορίες για τόν καιρό συνέλαβε και την ιδέα του »Weather Channel » δημιουργώντας ένα καλωδιακό κανάλι εξ’ολοκλήρου αφιερωμένο στην ενημέρωση πάνω στα καιρικά φαινόμενα.
Το »WEATHER CHANNEL» σημείωσε απρόσμενη επιτυχία και μαζί με τό ‘’CNN» του Ted Turner αποτελεί ένα από τα καλύτερα ‘’success business stories» στήν ιστορία της τηλεόρασης.

weatherchannel
Σήμερα η τηλεόραση καταφέρνει να κάνει ακριβείς αναλυτικές προγνώσεις γιά τόν καιρό κυρίως με τήν συμμετοχή έμπειρων επιστημόνων και μετερεωλόγων.

Πολλές φορές κρίνεται όμως από τις διευθύνσεις των καναλιών, πως  οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει να παρουσιάζονται στο στούντιο και από παρουσιαστές  χωρίς πολλές μετεωρολογικές γνώσεις  αλλά με την ικανότητα να  γεμίζουν  πολύτιμο τηλεοπτικό χρόνο στα δελτία ειδήσεων και τις εκπομπές, μια και αυτό είναι το ζητούμενο.

Μερικοί παρουσιάζουν τα δελτία καιρού με τρόπο πολύ ευχάριστο όπως στην Ελλάδα ας πούμε ο Σάκης Αρναούτογλου ( ΕΤ3) και άλλοι πάλι ξαναγύρισαν την τηλεόραση στην εποχή των 50’s ξεβρακώνοντας για να κάνουμε εμείς  χαβαλέ την Πετρούλα.

Ετικέτες: ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: