Τά μεταξωτά βρακιά είναι γιά επιδέξιους κώλους.


Ενας απο τους πρώτους πολεμικους ανταποκριτες γία λογαριασμό τού BBC στην διαρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.Εκεί πρωτοχρησιμοποιήθηκε καί ό όρος »war correspondents» γία τούς φωτορεπόρτερ αρθρογράφους καί οπερατέρ πού καλύπτουν πολέμικές συγκρούσεις.

Πρώην πολεμικός ανταποκριτής τού Α’ παγκοσμίου πολέμου πού μετέπειτα διαδραμάτισε βασικό πρωταγωνιστικό ρόλο καί στόν δεύτερο ,ήταν καί ό σέρ Ουίνστον Τσώρτσιλ.

Είναι πολύ σημαντικό τίς ανταποκρίσεις από εύφλεκτες ζώνες τού πλανήτη,
ό δημοσιογράφος νά τίς κάνει όσο πιό απλά μπορεί, δινοντας μόνο τό ουσιώδες ρεπορτάζ καί τήν πληροφορία χωρίς πομπώδες σπικάζ ή ένα φλύαρο ζωντανό, πού λέει πολλά, ενώ φαίνονται λίγα.
Ξέρετε τώρα, σάν αυτά πού οί παρουσιαστές προλογίζουν συνήθως ώς συγκλονιστικά ρεπορτάζ στήν Ελλάδα, ενώ ποτέ τους δέν είναι.
Οί εικόνες μιάς πολεμικής σύρραξης,οί ήχοι,τό δράμα τών πλυθησμών πού έχουν πληγεί από συγκρούσεις και πόλεμο,αρκεί από μόνο του καί δέν χρειάζεται σάλτσες, περισσότερη δραματοποίηση,δυσκολία στίς αναπνοές καί λαχάνιασμα,τήν στιγμή μάλιστα πού στίς εικόνες φαίνεται, ότι δέν έχεις τρέξει.
Οταν πάλι δέν έχεις νά δείξεις τίποτα, τότε δέν χρειάζεται νά δείχνεις μαιμού ρεπορτάζ.
Πολλόι ρεπόρτερς πέφτουν στήν παγίδα νά δώσουν τόν δραματικό τόνο στό πολεμικό ρεπορτάζ τους,ενώ βρίσκονται σέ σημείο όπου δέν υπάρχει τίποτα τό δραμάτικό.

Εκεί κομπιάζουν,αγκομαχούν νά μεταδώσουν,πνίγονται,(αλήθεια από τί,αφού καπνοί δέν υπάρχουν) καί όταν ακολουθήσει τό βίντεο, πέφτει ένα κιού σέ ένα συνοριακό φυλάκιο μέ έναν ομογενή πού θέλει νά επιστρέψει από τήν Γεωργία στήν Ελλάδα,καί αγχώνεται νά μήν τού φάνε τό αμάξι, καί άλλα τέτοια χαριτωμένα.
(Αυτό τό είδα σέ ένα ρεπορτάζ μέ μία ακόμη συγκλονιστική ανταπόκριση από ένα ήρεμο σχετικά συνοριακό φυλάκιο τής Γεωργίας.)

Τά πολεμικά ρεπορτάζ πρέπει νά τρέχουν γρήγορα,οί εικόνες καί μόνον αυτές,
είναι πού τά αναδυκνείουν.
Ο πολεμικός ανταποκριτής πρέπει νά διαθέτει καί γνώσεις διπλωματικού ρεπορτάζ,απαραιτήτως γνώση ξένης γλώσσας γιά νά μπορεί νά συνενοηθεί στίς ξένες χώρες όπου δέν πάει γιά νά εκδράμει,αλλά γιά νά δουλέψει,πολύ υπομονή καί επιμονή γιά νά τού βγεί τό θέμα,καί πολύ τύχη τήν στιγμή πού ρισκάρει ώστε νά μήν φάει καί καμιά αδέσποτη, σάν αυτές πού έφαγαν οί Τούρκοι ανταποκριτές μέσα στό αυτοκίνητο,ή ό απεσταλμένος τής ΕΡΤ Φίλιος Στάγκος στό Γκόρι τής Γεωργίας.
Εκεί πού σκοτώθηκε μεταξύ άλλων, καί ό Ολλανδός εικονολήπτης.

Οί κίνδυνοι σέ τέτοια ρεπορτάζ μπορεί νά ελοχεύουν παντού, νά υπάρχει τό απρόοπτο, τό απρόβλεπτο,νά σού τήν πέσουν, καί νά μήν μπορείς νά κάνεις τίποτα.
Σέ τέτοιες περιπτώσεις ή εικόνα πού δέν υπάρχει,δέν μπορεί νά επιβεβαιώσει τό ρεπορτάζ.
Καί τότε είναι πού δοκιμάζεται ό πειστικός λόγος, τού κάθε πολεμικού ανταποκριτή.

Σέ διάφορες πολεμικές συγκρούσεις ανά τόν κόσμο τήν τελευταία δεκαετία είδαμε θαυμάσιους έλληνες ρεπόρτερ, καί πολεμικούς ανταποκριτές.
Είδαμε καί εικόνες τρομαχτικές πού συνοδευαν τίς ανταποκρίσεις τους,διαβάσαμε καί άρθρα πλούσια σέ περιγραφές, σάν αυτά τού συγχωρεμένου τού Γιάννη Διακογιάννη στά ΝΕΑ, από τά επίκεντρα πολεμικών επιχειρήσεων.

Οί περισσότεροι από τούς Ελληνες ανταποκριτές, δοκιμάστηκαν σέ κινδύνους
στίς πιό πρόσφατες πολεμικές συρράξεις, χώρίς νά χρειαστεί νά είναι ενσωματωμένοι, πίσω από τίς ασφαλείς μετακίνησεις, τών νατοικών δυνάμεων.
Μερικοί μάλιστα τήν αγάπη τους γιά τέτοιου είδους ρεπορτάζ τήν μετέτρεψαν σέ σειρά επιτυχημένων ντοκυμανταίρ γιά τήν τηλεόραση.
(Δανέζης,Βαξεβάνης, Αυγερόπουλος ,Κούλογλου)
Αλλοι πάλι εξακολουθούν νά μεταδίδουν ακατάπαυστα από εύφλεκτες ζώνες τού πλανήτη, όπως οί Θανάσης Αυγερινός ,Μαρία Καρχιλάκη,Πάνος Χαρίτος καί άλλοι πού ξεχνώ.
Υπάρχουν καί κραυγαλέες περιπτώσεις ανταποκριτών καί ανταποκριτριών πού σέ περιπτώσεις όπως στόν Λίβανο τό 2007 καί στά πρόσφατα γεγονότα τής Γεωργίας,έδειξαν πώς δέν μπορούν ακόμη νά πείσουν ,μέ τά ρεπορτάζ πού δίνουν.
Τό καλό ρεπορτάζ είναι αυτό πού αναδυκνείει τόν ρεπόρτερ καί επίδοξο πολεμικό ανταποκριτή.
Οταν δέν τό έχει, καλό είναι να΄τό αποφεύγει,γιά νά μήν χρεώνεται καί τό κανάλι του.
Ας μελετήσουν οί νεοεισερχόμενοι στό πολεμικό ρεπορτάζ, τήν δουλειά τών παραπάνω,μπάς καί τά καταφέρουν νά γίνουν περισσότερο έγκυροι καί λιγότερο φαφλατάδες, στό αντικείμενο πού διάλεξαν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: