Όταν οί ειδήσεις καί οί ρόζ εκπομπές καλύπτουν τό ίδιο θέμα


Από πρόσφατη ανακοίνωση τής ΕΣΗΕΑ.
«Το Εποπτικό Όργανο Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ παρακολουθεί με έντονο προβληματισμό τη συνεχιζόμενη, από ΜΜΕ, εφημερίδες και κυρίως τηλεοπτικούς σταθμούς, απαράδεκτη τακτική διασυρμού της μνήμης του ηθοποιού Νίκου Σεργιανόπουλου, με το ανυπόστατο αιτιολογικό της συνδρομής στην εξιχνίαση της τραγικής υπόθεσης του φόνου του ηθοποιού. Όπως είναι γνωστό, η εξιχνίαση εγκλημάτων και άλλων παράνομων πράξεων είναι έργο της Αστυνομίας και της Δικαιοσύνης. Το θέαμα, κυρίως στα κανάλια, με δημοσιογράφους-ντέντεκτιβ και διαφόρους «ειδικούς» επιστήμονες, οι οποίοι για λόγους ακροαματικότητας και προβολής, προβαίνουν σε λεπτομέρειες προσωπικού χαρακτήρα που δεν ενισχύουν την υπόθεση, με απίθανες και πρωτοφανείς αναλύσεις, είναι απαράδεκτο. Η τακτική αυτή δημοσιογράφων-μελών της ΕΣΗΕΑ είναι έξω από τους κανόνες δεοντολογίας και τις διατάξεις του Καταστατικού της Ενώσεως.

Μεγαλη κουβέντα ανοίγεται κάθε φορά πού τά ΜΜΕ καλύπτουν γεγονότα σάν τόν φόνο τού ηθοποιού Σεργιανόπουλου.

Ανακοινώσεις,παρεναίσεις, προειδοποιήσεις, απειλές διαγραφών μελών απο τα αρμόδια εποπτικά όργανα δεοντολογίας σάν αυτό τής ΕΣΗΕΑ, καί χρηματικά πρόστιμα από τό ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο, είναι συνήθως οί συνέπειες πού αντιμετωπίζουν τά τηλεοπτικά δίκτυα, όταν καλύπτουν τέτοιες ειδήσεις.
Η υπερβολική τους κάλυψη, οι αποκαλύψεις καί οι φήμες που οργιάζουν,οι εικασίες καί οι πικάντικες λεπτομέρειες πού συνοδεύουν το αστυνομικό ρεπορτάζ σέ ένα ανεξιχνιαστο έγκλημα, μία απαγωγή,μία πρωτοφανή υπόθεση σάν αυτή τού Αλεξ στήν Βέροια, τό λαικό προσκύνημα σέ μία κηδεία ενός διασημου ηθοποιού, τά προσκεκλημένα πάνελ ειδικών αλλά καί άσχετων σχολιαστών, ειναι βεβαίως τό ζητούμενο, γιά νά γεμίσει σχεδόν ανέξοδα, ο τηλεοπτικός χρόνος τών καναλιών.
Μέσα σέ αυτόν τόν καταιγισμό χρήσιμων αλλα καί άχρηστων πληροφοριών όπου πολλές φορές ή τρίχα γίνεται τριχιά, ο παρουσιαστής και ό ρεπορτερ καλείται νά γεμίσει τήν εκπομπή του μέ ρεπορτάζ καί γνώμες ειδικών, διογκώνοντας καί υπερδραματοποιώντας μία είδηση,παίζοντας την σέ συχνές επαναλήψεις σέ καθημερινή βάση, μέ μοναδικό στόχο νά κατακτηθεί ή προσδοκώμενη τηλεθέαση.
Ομως δέν θά έπρεπε νά προβληματίζει τόσο τό φαινόμενο τής υπερέκθεσης προσώπων καί υπερπροβολής μίας είδησης πού τό τηλεοπτικό καί αναγνωστικό κοινό καίγεται από περιέργεια γιά περισσότερες αποκαλύψεις,(είναι μία συνήθης πρακτική γιά τά κανάλια σέ όλον τόν κόσμο) όσο η διαχείριση τής είδησης αυτής καθεαυτής,καί από ποιούς ανθρώπους γίνεται.

Γιατί τά περισσότερα λάθη δεν τά κάνουν οί ενημερωτικές ειδησεογραφικές εκπομπές καί τά δελτία ειδήσων πού διευθύνονται συνήθως από έμπειρες νά αποφεύγουν τίς κακοτοπιές ,συντακτικές ομάδες. Τά λάθη συνήθως επαναλαμβάνονται,από αμφίβολης ποιότητας εκπομπές ριάλιτυ καί κουτσομπολίστικα μεσημεριανά σόου.
Ο διαχωρισμός αυτός είναι χρήσιμος γιά τόν τηλεθεατή,γιατί μέ αυτόν τόν τρόπο ή πληροφορία πού θά δεί ή θά διαβάσει από τόν τομέα ενημέρωσης κάποιου μεγάλου ΜΜΕ, θά ηχήσει στά αυτιά του εντελώς διαφορετικά, από εκπομπές πού ανήκουν στόν τομέα ψυχαγωγίας.

Είναι διαφορετικό νά ακούσεις από έναν αστυνομίκο συντάκτη γία τόν φόνο Σεργιανόπουλου, καί ανατριχιαστικό τό τί θά εισπράξεις, από μία πανελίστρια πού σχολιάζει σε λάιφ στάιλ εκπομπή.

Είναι διαφορετικό νά σού περιγράψει ένας σχετικά έμπειρος ελεύθερος ρεπόρτερ σέ ένα ζωντανό γιά τό δελτίο ειδήσεων,τό λαικό προσκύνημα στήν κηδεία τού αδικοχαμένου ηθοποιού,κάι διαφορετικά πάλι θά τό ακούσεις, από έναν τύπο πού κυνηγάει βρακιά ,κώλους, κωλόμπαρα στήν Μύκονο,χειμώνα καλοκαίρι.

Αλλη προσέγγιση γιά νά αναφέρω ένα σχετικό παράδειγμα, έκανε ό Λάρυ Κίνγκ στό θέμα μέ τήν μυστηριώδη αυτοκτονία τής Άν Νικόλ Σμίθ (καρμπόν σχεδόν υπόθεση μέ αυτή τού Σεργιανόπουλου γιά τά αμερικανικά δίκτυα πού τήν ξεχείλωσαν πάνω, από ένα δίμηνο) καί διαφορετικά τό ΕΤ καί τό Hollywood Reporter.

Οί διαφορές στόν τρόπο παρουσίασης τών γεγονότων από τίς εκπομπές ενημερωτικού καί μή ενημερωτικού χαρακτήρα, είναι σημαντικές.Καί τίς διαφορές αυτές τίς κάνουν, τά επιτελεία τών εκπομπών.Μπορεί στήν εκπομπή νά παίζουν τά ίδια βίντεο,νά ακούγονται οί ίδιοι άνθρωποι,νά ερωτούνται καί πάλι οί ίδιοι καλεσμένοι,ή αντιμετώπιση όμως τού θέματος είναι διαμετρικά αντίθετη, ανάμεσα στίς εκπομπές.
Από τήν μία πλευρά ό τηλεθεατής θά δεί αληθινούς ρεπόρτερ καί δημοσιογράφους παρουσιαστές πού μπορεί νά παρουσιάζουν ακόμη καί τήν υπερβολή ή τό ντεσού μιάς είδησης μέ μία σχετική όμως αυτοσυγκράτηση καί αυτοπεριορισμό από τήν εκπομπή τους,καί από τήν άλλη θά συναντήσει κοσμικογράφους καί αμφίβολης ποιότητας νεαρούς καί νεαρές σταρλετίτσες πού δηλώνουν δημοσιογράφοι, καί δέν γνωρίζουν πώς θά επιβάλουν κάποιο μέτρο στήν εικόνα τους, αλλα καί τό πώς νά φρενάρουνε τήν γλώσσα τους.
Φτωχά σπικάζ πού επιδιώκουνε τήν εύκολη συγκίνηση,άδυναμία διαχείρισης τών ειδικών πού έχουν κληθεί νά γνωμοδοτήσουν στά πάνελ,υπερβολή, υπεραπλούστευση, καί υπερεκμετάλευση τής μετάδοσης κάποιου τραγικού γεγονότος είναι συνήθως τό αποτελέσμα πού συνοδεύει μιάν είδηση, όταν προβάλεται σέ ψυχαγωγικές εκπομπές.

Τήν διαφορά τήν αντιλαμβάνεσαι πιό εύκολα αρκεί νά κοιτάξεις έναν παρουσιαστή ενημερωτικής εκπομπής τήν στιγμή πού μεταδίδει, καί νά συγκρίνεις μέ τό λάγνο ύφος μιάς ριαλιτζούς πρωινατζούς κάθε φορά πού αντικρύζει τόν φακό.

Η διαφορά στήν εικόνα θά συνοδεύεται σίγουρα, καί από διαφορετική εκφορά τού λόγου δέν νομίζετε;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: